De iconische Italiaanse scooter Vespa bestaat dit jaar 75 jaar. Dat werd gevierd op een treffen in Brussel. Er loopt ook een tentoonstelling in Brussel tot 15 augustus.
Historiek
Na de oorlog, in april 1946, komt de eerste Vespa op de markt. Ingenieur d’Ascanio en marketeer Enrico Piaggio lanceren met veel succes de Vespa. Bij het zien van het eerste ontwerp van ingenieur d’Ascanio zei Enrico Piaggio: ‘Sembra una Vespa!’. Dit betekent ‘Het lijkt wel een wesp’. De Vespa heeft een dunne taille, een dikke poep en het gebrom leek toen ook op wespengebrom.
De Vespa was een goedkoop, simpel en stijlvol vervoersmiddel. Voordien bouwde ingenieur d’Ascanio vliegtuigen. In de Vespa modellen herken je nog de gestroomlijnde vorm van vliegtuigen uit die periode.
Door de jaren heen kwam Vespa met verschillende modellen en variaties, maar toch ziet de Vespa er vandaag niet zo heel anders uit dan 75 jaar geleden.
De motor zit niet tussen de benen. Door dit model kon iedereen met een Vespa rijden, ook vrouwen en priesters met een rok. Kortom het ideale vervoersmiddel om stijlvol te rijden.
Tentoonstelling
Autoworld viert 75 jaar Vespa met 75 unieke exemplaren. Je kan de tentoonstelling van 1 juli tot 15 augustus bezoeken in het Jubelpark in Brussel. Info en tickets vind je op de website van Autoworld.
Populaire scooter
De Vespa is nog steeds een heel populaire scooter. In België alleen al zijn er meer dan 5000 Vespa-rijders aangesloten bij een zestigtal officiële clubs. Daarmee bekleedt België, wat het ledenaantal betreft, de tweede plaats, na Italië en voor Duitsland.
Verdeler
Vespatiné in Oedelem is gespecialiseerd in de aankoop, onderhoud en herstelling van Vespa motoren.