Renault breidt zijn assortiment met SUV-wagens met de Captur, Kadjar en Koleos uit met een nieuw model: de Arkana. Het is een coupé-achtige SUV.
Daarmee volgt de Franse autobouwer de trend van de Duitse merken Audi, BMW en Mercedes. Wij nemen het nieuwe model even onder de loep.
Gelijkaardig model in het verleden
De Renault Arkana kan voor kenners een gevoel oproepen dat dit model reeds eerder bestaan heeft. Reeds in 2018 werd een gelijkaardig model als de nieuwe Renault Arkana gelanceerd. Maar dit was op het autosalon in Moskou. Deze wagen was gebouwd op het Dacia Duster-platform. Het prototype werd in productie gestoken maar deze wagens waren enkel voor de Oost- Europese markt.
Koetswerk
De Arkana wordt wereldwijd gelanceerd maar aangepast aan de wensen van de consument per continent. Voor onze markt is de Arkana gebouwd op het modulaire CMF-B platform waar ook de Captur en Clio op gebouwd zijn.
De nieuwe Arkana is een SUV coupé. Dat is te merken aan de verhoogde koets, grotere bodemvrijheid, de vrij hoge zitpositie en de stoere look met expressieve wielkasten en stevige bumperschilden. De Arkana heeft een grotere postuur dan de Captur en Clio met een lengte van 4,568 m, breedte van 1,820 m en hoogte van 1,571 m.
De dakstijl is speciaal. Van de C-vormige lichtsignatuur tot de doorlopende lichtbalk op de kofferklep. Het zijn stijlelementen die elders in de Renault-familie ook worden gebruikt.
Interieur
De naar achter duikende dakstijl weegt niet door op een inperking in de zitruimte binnenin. Ook volwassenen kunnen achteraan vrij comfortabel plaatsnemen, in tegenstelling tot wat je zou vrezen van een coupé model.
De koffer heeft een grote lengte en is ruim met een inhoud van 513 liter (of 480 liter in de hybride versie). Deze ruimte is echter niet altijd even gemakkelijk te benutten als gevolg van de vrij hoge laaddrempel, maar ook door de lage beperkte hoogte aan het uiteinde van het koetswerk.
De bestuurderpost vooraan ziet er gelijkaardig uit als bij de Captur. Het ziet er vrij modern en verzorgd uit, met een digitaal instrumentenbord van 10 duim en een verticale centrale tablet van tot 9,3 duim.
Aandrijving
Van de Arkana bestaan geen dieselversies. In het gamma van Renault worden dieselversies overigens steeds zeldzamer. De Arkana is enkel verkrijgbaar met geëlektrificeerde viercilinder benzinemotoren: 140 pk, 160 pk en E-Tech hybride. De benzinemotor schakelt niet enkel uit bij het starten en stoppen, maar ook bij het remmen. Dat helpt de CO2-uitstoot verminderen, volgens Renault met 8%. Er is geen manuele versnellingsbak, maar zelfschakelende versnellingsbak met zeven overbrengingen en een dubbele koppeling. Het schakelen gebeurt heel zacht en de wagen rijdt uiterst soepel.
De wagen heeft een aangename wendbaarheid op slingerbaantjes (vooral dankzij een vrij directe besturing) en een zelfzekere vastheid in hogesnelheidsbochten (dankzij de lange wielbasis).
Verdeler
Wil je zelf de nieuwe Renault Arkana zien en er een proefrit mee maken? Kom gerust langs bij Autobedrijf Teirlinck in Sijsele.